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Rassegna Stampa online 21-27 novembre 2021

(Tempo di lettura: 7 minuti)

Stampa Nazionale

L’affresco del Caravaggio e il capolavoro di Guercino. Ecco i tesori che l’Italia sta per perdere (all’asta del secolo) (La repubblica.it/Roma, 27 novembre).

Nelle sue due case custodiva 11.000 reperti archeologici provenienti da scavi clandestini (La Sicilia, 27 novembre).

Prigionieri in Bielorussia 39 operatori della cultura (Il Giornale dell’Arte.com, 26 novembre).

I crolli fisici, umani e sociali di Flavio Arensi (Il Giornale dell’Arte.com, 26 novembre).

Basilica San Marco Venezia, fondi bloccati al ministero: «È una situazione inaccettabile» (Il Corriere.it/Corriere del Veneto, 26 novembre).

Veneto, la Regione propone tagli continui alla cultura, e il settore si mobilita (Finestre sull’Arte, 26 novembre).

Klimt e la Secessione viennese. Grande mostra al Museo di Roma (Artribune, 26 novembre).

Il Casino dell’Aurora non è «comparable» (Il Giornale dell’Arte.com, 25 novembre).

Depositi inVisibili, il reportage sui corposi magazzini del Parco archeologico del Colosseo (Artribune, 25 novembre).

Iran promette: “Salveremo l’arco di Ctesifonte”. Via ai restauri per la volta in mattoni più grande del mondo (La repubblica.it/Viaggi, 25 novembre).

L’Arazzo di Bayeux verrà salvato ma forse non prestato (Il Giornale dell’Arte.com, 25 novembre).

Afrodite di Hamilton. Creduta scomparsa, la mitologica scultura riappare in un’asta da Sotheby’s (Artribune, 25 novembre).

Super Green Pass dal 6 dicembre. Cosa cambia per musei, teatri e cinema (Artribune, 25 novembre).

Il tesoro dei Savoia e i gioielli della regina Margherita dimenticati in Banca d’Italia (Il Corriere.it, 24 novembre).

Lo spray di Banksy ha perso lo sprint (Il Giornale dell’Arte.com, 24 novembre).

L’arte afghana diventerà un fiume (Il Giornale dell’Arte.com, 24 novembre).

Al Museo della Permanente di Milano “2121”, la più grande mostra sulla Crypto Art (Artribune, 24 novembre).

“Ho messo all’asta la campana della caravella di Colombo, ma negli Usa è tabù” (La Stampa.it, 24 novembre).

Aste, New York supera quota un miliardo (con Van Gogh). A Milano si punta su Manzoni e Guttuso (Il Corriere.it, 23 novembre).

Taormina, all’asta gli arredi del San Domenico Palace Hotel. Ma chi li acquista deve lasciarli sul posto (Il Corriere.it/Corriere del Mezzogiorno, 23 novembre).

COVID19: Austria in lockdown, chiusi musei e luoghi della cultura per 20 giorni (Artemagazine, 23 novembre).

Ai grandi magazzini dell’arte contemporanea molti record per i giovani artisti (Il Sole 24Ore.com/Arteconomy, 23 novembre).

Dopo i tiranti, la lanterna di Sant’Ivo alla Sapienza (Il Giornale dell’Arte.com, 23 novembre).

Un inestimabile mosaico romano è stato usato per 50 anni come tavolino da caffè in un appartamento di New York (Huffpost, 23 novembre).

L’arte come mezzo contro l’autoritarismo. La storia di Badiucao, artista cinese dissidente (Finestre sull’Arte, 23 novembre).

Klimt a Palazzo Braschi. Boom di visitatori per la mostra a Roma. Le foto (Artribune, 23 novembre).

Il MANN di Napoli ricorda il sisma del 1980 attraverso gli scatti di Antonietta De Lillo (Artemagazine, 22 novembre).

Una ragazzina 13enne scopre con il metal detector asce dell’età del bronzo e monete antiche (Stile Arte, 22 novembre).

Lockdown in Austria. Chiudono musei, cinema e teatri. Per il mondo della cultura è “devastante” ((Artribune, 22 novembre).

“I talebani della cancel culture vogliono la fine dell’occidente” (Il Foglio.it, 22 novembre).

Fenomeno Nft, una bolla speculativa o l’arte del mondo che verrà? (Il Corriere.it, 21 novembre).

Il Sant’Onofrio di Battistello Caracciolo sarà restaurato grazie alla collaborazione con Civita (Finestre sull’Arte, 21 novembre).


Il mercato d’arte in Italia. Numeri e priorità (Gazzetta Antiquaria, novembre 2021)

International Press

A swindler’s playground: why is the art market so appealing to fraudsters? (The Art Newspaper, 26 novembre).

Fraud: the case of Inigo Philbrick (The Art Newspaper, 26 novembre).

ICC reduces sentence of Mali jihadist convicted of overseeing destruction of Timbuktu monuments (Jurist, 26 novembre).

Restitution: how these Old Master works confiscated by the Gestapo were returned more than six decades later (Christie’s, 26 novembre).

PBS’s ‘Secrets of the Dead’ Recounts the Thrilling Recovery of Malta’s Stolen Caravaggio (ARTnews, 26 novembre).

Colonial-Era Provenance (MFA, 25 novembre).

Return originals of our looted cultural heritage (Herald, 25 novembre).

Artifacts returned to Cyprus (KNews, 25 novembre).

Restitution d’œuvres au Bénin : Faut-il repenser certaines règles de domanialité publique? (La Frabrique Juridique du Patrimoine, 25 novembre).

Germany’s incoming government plans to improve Nazi-looted art restitution (The Art Newspaper, 25 novembre).

Belgium confirms promise to return looted object during Congo visit (The Brussels Times, 25 novembre).

Decades worth of work stolen from artist’s home in Osoyoos (Infotel, 25 novembre).

Appeal following church metal theft (Norfolk Constabulary, 25 novembre)

Three looted Palmyra sculptures seized in Geneva freeport return to Syria (The Art Newspaper, 24 novembre).

Replica, copy, imitation or outright forgery? National Gallery in Prague invites visitors to find the fakes (Radio Prague International, 24 novembre).

Authorities investigating after bell stolen from West Virginia church (WDTV, 24 novembre).

Tate Britain director defends museum against accusations of ‘cancelling Hogarth’ (The Art Newspaper, 24 novembre).

Crews called to suspected arson at Ramsgate’s Maritime Museum (The Isle of Thanet News, 24 novembre).

After confessing to a string of museum heists that went undetected for 50 years, a Montgomery County man will spend one day in jail (The Philadelphia Inquirer, 24 novembre).

THE TOMB RAIDERS OF THE UPPER EAST SIDE (The Atlantic, 23 novembre).

A Curator Allegedly Minted Unauthorized NFTs of Art by Anish Kapoor and Others. Now, He May Get Slapped With Lawsuits (Artnet news, 23 novembre).

Declassified: secret papers reveal UK government’s stance on Parthenon Marbles dispute (The Art Newspaper, 23 novembre).

Parthenon marbles should never have been removed, Boris Johnson wrote (The Guardian, 23 novembre).

After a century and a half, Ethiopian artefacts return home (Times Live, 23 novembre).

Sotheby’s to offer The Hamilton Aphrodite, an ancient Roman marble last sold 70 years ago now expected to fetch up to £3m (The Art Newspaper, 23 novembre).

US customs officials return more than 900 stolen artefacts to Mali (The Art Newspaper, 23 novembre).

Un manuscrit d’Einstein vendu aux enchères pour la somme record de 11,6 millions d’euros (Le Figaro, 23 novembre).

In Ceremony, Met Museum Officially Returns Benin Bronzes to Nigeria (Hyperallergic, 22 novembre).

U.S. Returns Over 900 Confiscated Artifacts to Mali (The New York Times, 22 novembre).

Halifax police seek art thief who grabbed $12K painting from gallery (CBC, 22 novembre).

Painting listed as an important cultural property sold at auction (The Asahi Shimbun, 22 novembre).

Priceless Roman mosaic spent 50 years as a coffee table in New York apartment (The Guardian, 22 novembre).

La adhesión de México a Unidroit, alternativa para recuperar piezas (El Economista, 22 novembre).

NW Indiana man charged in taxidermy thefts from DNR office (News Times, 22 novembre).

Zimbabwe: Please Return Our Stolen Heritage (allAfrica, 22 novembre).

Cómo Andy Warhol llenó su casa de antigüedades por amor (El País, 22 novembre).

He Sold Away His People’s Heritage. He’s in the Jungle to Get It Back (The New York Times, 21 novembre).

Revealed: How Lord Salisbury hid rape by his British consul in Benin (The Guardian, 21 novembre).

Scots university seeks to repatriate tribal skulls stolen from graves around the world (Scotsman, 21 novembre).

National Museum to review items that have ‘violent colonial context’ (Irish Examiner, 21 novembre).

A swindler’s playground: why is the art market so appealing to fraudsters? (The Art Newspaper, 26 novembre).

Fraud: the case of Inigo Philbrick (The Art Newspaper, 26 novembre).

Restitution: how these Old Master works confiscated by the Gestapo were returned more than six decades later (Christie’s, 26 novembre).

PBS’s ‘Secrets of the Dead’ Recounts the Thrilling Recovery of Malta’s Stolen Caravaggio (ARTnews, 26 novembre).

Colonial-Era Provenance (MFA, 25 novembre).

Return originals of our looted cultural heritage (Herald, 25 novembre).

Artifacts returned to Cyprus (KNews, 25 novembre).

Restitution d’œuvres au Bénin : Faut-il repenser certaines règles de domanialité publique? (La Frabrique Juridique du Patrimoine, 25 novembre).

Germany’s incoming government plans to improve Nazi-looted art restitution (The Art Newspaper, 25 novembre).

Belgium confirms promise to return looted object during Congo visit (The Brussels Times, 25 novembre).

Decades worth of work stolen from artist’s home in Osoyoos (Infotel, 25 novembre).

Appeal following church metal theft (Norfolk Constabulary, 25 novembre)

Three looted Palmyra sculptures seized in Geneva freeport return to Syria (The Art Newspaper, 24 novembre).

Replica, copy, imitation or outright forgery? National Gallery in Prague invites visitors to find the fakes (Radio Prague International, 24 novembre).

Authorities investigating after bell stolen from West Virginia church (WDTV, 24 novembre).

Tate Britain director defends museum against accusations of ‘cancelling Hogarth’ (The Art Newspaper, 24 novembre).

Crews called to suspected arson at Ramsgate’s Maritime Museum (The Isle of Thanet News, 24 novembre).

After confessing to a string of museum heists that went undetected for 50 years, a Montgomery County man will spend one day in jail (The Philadelphia Inquirer, 24 novembre).

THE TOMB RAIDERS OF THE UPPER EAST SIDE (The Atlantic, 23 novembre).

A Curator Allegedly Minted Unauthorized NFTs of Art by Anish Kapoor and Others. Now, He May Get Slapped With Lawsuits (Artnet news, 23 novembre).

Declassified: secret papers reveal UK government’s stance on Parthenon Marbles dispute (The Art Newspaper, 23 novembre).

Parthenon marbles should never have been removed, Boris Johnson wrote (The Guardian, 23 novembre).

After a century and a half, Ethiopian artefacts return home (Times Live, 23 novembre).

Sotheby’s to offer The Hamilton Aphrodite, an ancient Roman marble last sold 70 years ago now expected to fetch up to £3m (The Art Newspaper, 23 novembre).

US customs officials return more than 900 stolen artefacts to Mali (The Art Newspaper, 23 novembre).

Un manuscrit d’Einstein vendu aux enchères pour la somme record de 11,6 millions d’euros (Le Figaro, 23 novembre).

In Ceremony, Met Museum Officially Returns Benin Bronzes to Nigeria (Hyperallergic, 22 novembre).

U.S. Returns Over 900 Confiscated Artifacts to Mali (The New York Times, 22 novembre).

Halifax police seek art thief who grabbed $12K painting from gallery (CBC, 22 novembre).

Painting listed as an important cultural property sold at auction (The Asahi Shimbun, 22 novembre).

Priceless Roman mosaic spent 50 years as a coffee table in New York apartment (The Guardian, 22 novembre).

La adhesión de México a Unidroit, alternativa para recuperar piezas (El Economista, 22 novembre).

NW Indiana man charged in taxidermy thefts from DNR office (News Times, 22 novembre).

Zimbabwe: Please Return Our Stolen Heritage (allAfrica, 22 novembre).

Cómo Andy Warhol llenó su casa de antigüedades por amor (El País, 22 novembre).

He Sold Away His People’s Heritage. He’s in the Jungle to Get It Back (The New York Times, 21 novembre).

Revealed: How Lord Salisbury hid rape by his British consul in Benin (The Guardian, 21 novembre).

Scots university seeks to repatriate tribal skulls stolen from graves around the world (Scotsman, 21 novembre).

National Museum to review items that have ‘violent colonial context’ (Irish Examiner, 21 novembre).

Blog

Incontri alla reggia con i divi di Hollywood (Ascosi Lasciti, 24 novembre).

Archivio di Stato chiusura subdola di fatto, la rivolta di studiosi e studenti. Si ferma la ricerca storica (Emergenza Cultura, 23 novembre).

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La rassegna stampa di JCHC è realizzata con il contributo di Michela De Bernardin, Serena Epifani e Nadia Pedot. Un ringraziamento particolare va a Lorena Pacelli e Carlotta Rizzo.

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